1 2 3

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Automatyczna skrzynia biegów Hydra-Matic 4L30E (AR25, AR35)

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.08:15
skrzynia 4L30E
skrzynia 4L30E

Stosowana w autach z silnikami benzynowymi o pojemności 1.6L-4.1L oraz w dieslach 2.5L. Skrzynia w pełni automatyczna. Dodatkowo hydrauliczna ze sterowaniem elektronicznym. Składa się z 4-elementowej przekładni hydrokinetycznej, dwóch zestawów przekładni planetarnych, sprzęgieł, pompy oleju oraz sterownika kontrolującego pracę skrzyni. Dwa wspomniane zestawy przekładni planetarnych zapewniają 4 biegi do przodu i 1 wsteczny. Zmiana przełożeń jest w pełni zautomatyzowana i odbywa się poprzez wykorzystanie różnych elektronicznych czujników napędowych przekazujących sygnał do modułu sterującego TCM. TCM interpretuje te sygnały i wysyła do elektrozaworów znajdujących się wewnątrz skrzyni.

Dzięki zastosowaniu elektroniki TCM kontroluje przesunięcia, załączanie poszczególnych koszy sprzęgłowych w danym położeniu biegów, aby zapewnić odpowiednia zakresy przełożeń w celu zminimalizowania zużycia paliwa i zwiększenia osiągów auta.

Układ hydrauliczny zapewnia ciśnienie robocze potrzebne do obsługi elementów ciernych i automatyczną kontrolę. Kilka elektrozaworów i sensorów w zespole napędowym pracuje w połączeniu z TCM (kontroluje różne przesunięcia, zmiany, załączanie/rozłączanie koszy sprzęgłowych).

Ogólnie mówiąc w automatycznej skrzyni 4L30E elementy wykonawcze i najważniejsze blokady są mechaniczne i hydrauliczne, natomiast wszystkie funkcje sterowania i kontroli sprawuje układ elektroniczny, sterując hydrauliką skrzyni za pomocą zespołu zaworów. Za utrzymanie ważnych parametrów ciśnienia i pracy hydrauliki w tej skrzyni nie odpowiadają żadne regulatory mechaniczno-hydrauliczne a zestaw: czujniki-komputer-zawory sterujące ciśnieniami.

 

Automatyczna skrzynia biegów 4L30E (Isuzu Trooper/Rodeo)


opracowanie własne - prnd.pl

 

Automatyczna skrzynia biegów 4L30E (opel Omega)

 

 

opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

 

 

Przekrój skrzyni automatycznej 4L30E wraz z opisem poszczególnych jej elementów

opracowanie własne - prnd.pl

Oznaczenia:

1 - converter housing; 2 - converter clutch assembly; 3 - turbine shaft; 4 - oil pump assembly; 5 - adapter case; 6 - overdrive clutch roller assembly; 7 - overrun clutch plate assembly; 8 - overdrive complete carrier assembly; 9 - reverse clutch plate assembly; 10 - 2nd clutch plate assembly; 11 - main case; 12 - 3rd clutch plate assembly; 13 - principle sprag cage assembly; 14 - output shaft; 15 - extension assembly; 16 - drive flange; 17 - speed sensor assembly; 18 - speedo wheel; 19 - speedo wheel gear; 20 - band assembly; 21 - planetary carrier assembly; 22 - servo piston; 23 - selector lever; 24 - center support; 25 - main case valve body assembly; 26 - 4th clutch plate assembly; 27 - adapter case valve body assembly; 28 - solenoid assembly; 29 - converter pump assembly; 30 -stator; 31 - turbine assembly; 32 - pressure plate

Skrzynia biegów montowana w samochodach:

  • BMW 525i (1990-95)
  • BMW 325i (1992-95)
  • BMW 318i (1992-98)
  • Opel Omega (1990-up) + Kup teraz [zestaw do wymiany oleju]
  • Honda Passport (1994-02)
  • BMW 328i (1996-99)
  • BMW 528i (1996-99)
  • BMW Z3 (1996-00)
  • Acura SLX (1996-00)
  • Opel Frontera (1996)
  • BMW 323i (1996-97)
  • Cadilac Catera (1997-2001)
  • Isuzu Amigo (1999-2004)

przełożenie biegów - podstawowe (BMW/Opel)

1

2

3

4

R

2.400

1.467

1.000

0.723

2.000

 

opracowanie własne - prnd.pl

przełożenie biegów - dodatkowe (Isuzu Trooper/Rodeo)

1

2

3

4

R

2.860

1.620

1.000

0.723

2.000

 

opracowanie własne - prnd.pl

 

Olej

Dexron III - można stosować zamienniki - sprawdź jakie

olej Transtar Universal Transmission Fluid spełnia wymogi Dexron III + Kup teraz

Olej Transtar:

  • zmniejsza temperaturę w skrzyni
  • wydłuża życie zwłaszcza starszych typów automatycznej skrzyni biegów
  • właściwości smarne zwiększają jakość zmian biegów (bardziej delikatne)
  • specjalne antystatyczne właściwości zapobiegają znieczyszczeniu skrzyni
  • zmniejsza możliwość wycieku oleju przez uszczelki poprzez lepsze właściwości uszczelniające

W skrzyni mogą być zamontowane 2 różnej wielkości konwertery (245 mm i 260 mm)

dane z konwerterem 245 mm
waga skrzyni (sucha) - 69,1 kg
waga skrzynia (mokra) - 76,0 kg
ilość oleju potrzebna do wymiany - 6,4 litra

dane z konwerterem 260 mm
waga skrzyni (sucha) - 72,4 kg
waga skrzynia (mokra) - 80,5 kg
ilość oleju potrzebna do wymiany - 7,8 litra


Sekwencja zamykania/otwierania elektrozaworów w sterowniku

BIEG

elektrozawór zmiany

1-2/3-4

elektrozawór zmiany
2-3

1

OFF

ON

2

ON

ON

3

ON

OFF

4

OFF

OFF

 

opracowanie własne - prnd.pl

 

Schemat załączania poszczególnych koszy w danym położeniu biegów 

 

ZAKRES

BIEG

kosz Overrun

taśma 1-2

kosz 2

kosz 3

kosz 4

kosz Reverse

wałek sprzęgła

hamulec jednokierunkowy

P/N

 

 ON

 

 

 

 

 

 


DRIVE

 ON

 ON

 

 

 

 

HOLD 

HOLD  

 2

 ON

 ON

 ON

 

 

 

HOLD

 

 3

 ON

 

 ON

ON 

 

 

HOLD

 

 4

 

 

 ON

 ON

 ON

 

 

 

M/3

 1

 ON

 ON

 

 

 

 

  HOLD

  HOLD

 2

 ON

 ON

 ON

 

 

 

  HOLD

 

 3

 ON

 

 ON

 ON

 

 

  HOLD

 

M/2

 

 1

 ON

 ON

 

 

 

 

  HOLD

HOLD  

2

ON

ON

ON

        HOLD  

M/1

 1

 ON

 ON

 

ON 

 

 

  HOLD

HOLD

REV

---- 

 ON

 

 

 

 

 ON

  HOLD

HOLD  

 

 

opracowanie własne - prnd.pl

 

Główne elementy skrzyni

opracowanie własne - prnd.pl 

 Oznaczenia:

1 - sprzęgło konwertera; 2 - wałek sprzęgła; 3 - kosz 4; 4 - kosz Overrun; 5 - jednostka Overdrive; 6 - kosz Reverse; 7 - kosz 2; 8 - kosz 3; 9 - hamulec jednokierunkowy; 10 - przekłądnia planetarna Ravingneaux; 11 - taśma hamująca 1-2

 

Elektrozawory w sterowniku skrzyni 4L30E

opracowanie własne - prnd.pl 

elektrozawór zmiany 1-2 + Kup teraz
elektrozawór zmiany 3-4 + Kup teraz
elektrozawór zmiany 2-3 + Kup teraz

 

Najczęstsze problemy w skrzyni 4L30E

Skrzynia niedostosowana do aut z dużymi motorami. Często się sypie właśnie w autach z silnikami o dużej mocy.

Przy przekroczeniu dozwolonej prędkości (problem ogólny w każdej skrzyni) zmniejsza żywotność skrzyni. W Polsce jeździ się dość szybko i agesywnie. Stąd krótka żywotość skrzyni. W USA jeździ się max 70 mil na godzinę więc ta skrzynia w autach za oceanem potrafi się nie psuć przez nawet 300 000 km.

Może pojawić się poślizg z 2 na 3 bieg. Wina zapewne leży w elektrozaworze zmiany 2-3.

Mogą również pojawić się wycieki z uszczelniacza wybieraka. Winą zapewne jest zardzewiały bolec, który się dość szybko niszczy.

Generalnie skrzynia 4L30E choruje na wszelkiego rodzaju wycieki.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Australia Pomysł na biznes Myjnia ręczna
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.