1 2 3

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Dwa sprzęgła w skrzyni biegów Duonic (Trucks)

Dodano: 20 Lip 2012 o godz.15:05
Źródło: truck.pl

Dążenie do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów użytkowych, redukcja emisji CO2, obniżenie ceny produktu finalnego (samochodu), ułatwienie pracy kierowcy, oto powody wprowadzenia nowinki technicznej.

W III dekadzie listopada 2011 swoją europejską premierę miała rodzina ciężarówek Mitsubishi o nazwie NEW CANTER 2011. Prezentacja oraz testy dla prasy motoryzacyjnej odbyły się w okolicach Stuttgartu w Niemczech. Gama Canterów wyposażona jest w silniki spełniające normy emisji spalin na poziomie Euro 5. Mitsubishi deklaruje gotowość do spełnienia wymogów nadchodzącego standardu Euro 6. Oprócz proekologicznych silników Cantery wyposażono w nowe rozwiązanie techniczne – manualną 6-biegową skrzynię biegów połączoną z silnikiem przy pomocy podwójnego sprzęgła – Duonic. Typowa dwuwałowa mechaniczna skrzynia przekładniowa zaopatrzona jest w sterowany elektronicznie elektro-hydrauliczny mechanizm zmiany przełożeń oraz w dwa wielopłytkowe sprzęgła rozmieszczone radialnie (sprzęgło wewnętrzne i sprzęgło zewnętrzne). Sprzęgające stalowe płytki z naniesioną warstwą cermetalu obu sprzęgieł pracują w środowisku olejowym (tzw. sprzęgło „mokre”). Włączanie/wyłączanie sprzęgieł odbywa się przy wykorzystaniu siłowników hydraulicznych, sterowanych elektrozaworami, których działanie wymusza elektroniczna jednostka sterująca zmianą przełożeń i trybu pracy. System skrzyni mechanicznej wraz ze sprzęgłami Duonic zapewnia tryby pracy spotykane w rozwiązaniach automatycznych skrzyń biegów (kierowca dysponuje tylko dwoma pedałami: hamulca i gazu):
Parking – umożliwia bezpieczne parkowanie pojazdu;
Neutralny – umożliwia pracę silnika bez połączenia ze skrzynią biegów;
Jazda – umożliwia jazdę do przodu z automatyczną zmianą przełożeń;
Wsteczny – umożliwia wykonanie jazdy manewrowej do tyłu.

Wadą przyjętego rozwiązania jest brak zwiększenia momentu obrotowego, znanego z rozwiązań automatycznych skrzyń biegów z przetwornikami hydrokinetycznymi.

Ideą przewodnią systemu Duonic jest umożliwienie tzw. eco-drivingu. Realizuje go przez wyłączanie jednostki napędowej przy postoju trwającym ponad kilkanaście sekund, pozostawiając jednak system w gotowości do rozpoczęcia pracy (uruchomienie silnika) poprzez naciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszania. Po ok. 1-1,5 s pojazd rozpoczyna jazdę. Ale co zrobić jeśli na drodze wystąpi nieprzeidziana sytuacja, lub chcemy wykonać manewr ominięcia lub zjazdu ze skrzyżowania a przed nami stoi inny pojazd. Konstruktorzy pomyśleli i o tym! Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz lub obróci kołem kierownicy o kąt powodujący zmianę geometrii kół przednich z toru prostoliniowego przy zatrzymanym pojeździe system potraktuje to jak sytuację awaryjną i nie wyłączy silnika, umożliwiając kierowcy konturowanie jazdy z zamierzoną zmianą kierunku jazdy.

Jakie jeszcze płyną korzyści z rozwiązania Duonic?

Obniżenie kosztów eksploatacji samochodu o 25%;
Brak konieczności wymiany elementów ciernych sprzęgła, jak w rozwiązaniu klasycznym;
Prostota prowadzenia pojazdu dzięki automatycznej zmianie przelożeń – ważny czynnik dla kierowców dowożących towary na krótkich trasach w terenie zurbanizowanym;
System pozwala na oszczędność paliwa praz pojazd w ruchu miejskim na poziomie do 8%.

Jeżeli kierowca nie jest zwolennikiem eco-drivingu, może wyłączyć system oszczędzający paliwo, jednak będzie świadomy zwiększonej emisji spalin.

Wadami sytemu są m. in. Bardzo duża czułość systemu na dodawanie „gazu”. Kierowca delikatnie operując pedałem przyspieszania wprawia żwawo reagującą jednostkę napędową, a elektronika stara się dynamicznie dostosować przełożenia, co objawia się na biegach 1-2 nieodzownymi szarpnięciami. Na inne ewentualne wady musimy poczekać, aż samochody przejadą ok. 0,5 mln km i będą użytkowane przez co najmniej 4-5 lat.

W chwili obecnej Duonic jest prekursorskim rozwiązaniem wśród samochodów użytkowych i na pewno stanie się standardem, za którym zmuszeni będą podążać inni producenci aut w segmencie ładowności do 7,5 t, ponieważ dążenie do minimalizacji kosztów zakupu pojazdu (floty) przez firmy, obniżenie kosztów eksploatacji (napraw), emisji CO2 przy zmniejszonym zużyciu paliwa oraz zapewnienie komfortu pracy kierowcom to wyznaczniki nowego ekotrendu i ekonomii potencjalnych nabywców.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

13 Gru 2012 o godz.14:19

Skrzynie dwusprzęgłowe wypierają tradycyjne automaty

13 Sie 2012 o godz.10:04

9-biegowa automatyczna skrzynia ZF "Innowacją 2012 roku"

20 Lip 2012 o godz.14:46

Skrzynia biegów I-Shift (Volvo Trucks)

26 Gru 2010 o godz.08:23

Wprowadzenie na rynek wraz z Toyotą IQ innowacyjnej skrzyni CVT (XA-11LN)

Pomysł na biznes Australia Myjnia ręczna Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.