1 2 3

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Naprawiać skrzynię automatyczną

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Skrzynia biegów AMT (Automated Manual Transmission)

Dodano: 02 Sty 2013 o godz.14:31
skrzynia AMT
skrzynia AMT

 

AMT działa bardzo podobnie jak manualna skrzynia biegów z wyjątkiem tego, że nie wymaga wciśnięcia sprzęgła lub biegów przez kierowcę. W tym momencie jest automatyczne przesunięcie, które sterowane jest elektronicznie (shift-by-wire). Istotą przekładni zautomatyzowanej jest sprzężenie manualnej dźwigni zmiany biegów z siłownikami elektrohydraulicznymi odpowiedzialnymi za automatyczne uruchamianie sprzęgła i zmianę przełożeń. Wykorzystywane technologie powodują, że proces przełożenia biegów jest bardziej płynny niż jest to w konwencjonalnych ręcznych skrzyniach biegów. Przełożenie biegów odbywa się w jednej płaszczyźnie (góra-dół) lub manetkami przy kole kierownicy. Skrzynie te doskonale sprawdzają się w małych autach miejskich, jak np. Citroenach C3, Alfie Romeo 147 czy Fiacie Punto.

 

Automatyczna skrzynia biegów AMT

 

opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

 

 

Skrzynia wykorzystuje suche sprzęgło, a elektroniczne czujniki, procesory i siłowniki wykorzystywane są do uruchamiania zmiany biegów na polecenie kierowcy. I tak wspomniano na początku eliminuje to potrzebę posiadania pedału sprzęgła. System został zaprojektowany w celu zapewnienia lepszych wrażeń z jazdy, szczególnie w miastach. Skrzynie biegów AMT były przez lata montowane również w samochodach wyścigowych. Teraz dopiero są dostępne w autach do codziennej jazdy.

Korzyści z posiadania skrzyni biegów AMT:

  • zmiana biegów bez użycia stopy obsługującej sprzęgło
  • zapobiega błędom podczas przełożeń
  • jest lżejsza co pozwala na zaoszczędzenie większej ilości miejsca
  • posiada osobne programy dla jazdy sportowej, złych warunków pogodowych czy śliskiej i oblodzonej nawierzchni a dodatkowo tryb do jazdy z przyczepą
  • jazda bardziej komfortowa niż z normalnym manualem
  • lepsze wrażenia z jazdy autem z tą skrzynią
  • mniejsze zużycie paliwa dzięki elektronicznie zoptymalizowanym czasie zmiany biegów
  • wysoka wydajność mechaniczna

Skrzynie biegów AMT bazują na technologii Freechoice firmy Magneti Marelli, międzynarodowego lidera systemów i rozwiązań high-tech dla przemysłu motoryzacyjnego. To gwarantuje:

  • sportowe osiągi
  • zmniejszoną emisję spalin CO2
  • zmniejszone zużycie paliwa o 5% w porównaniu z manualną skrzynią biegów

Elektrozawory zamieniają energię hydrauliczną w energię mechaniczną za pośrednictwem interfejsu zaangażowanego z wałem tłoka. Jednostka zasilająca składa się z pompy elektrycznej i hydraulicznego zbiornika. Wszystkie elementy w jednostce hydraulicznej są zebrane w jednym zestawie. Jest on dostarczany do producenta samochodów zamkniętych i gotowy do montażu w skrzyni biegów. Sercem przekładni AMT jest TCU. System zarządza zmianą biegów poprzez kontrolę sprzęgła, biegów silnika.

Najnowsza generacja AMT jest również znana jako mechatroniczna. Jako pierwsza łączy w sobie elektroniczną część sterowania i część hydrauliczną mechanizmu uruchamiającego skrzynię biegów. To ma wpływ oczywiście na lepszą wydajność, zarówno pod względem szybkości, komfortu i płynności podczas przełożeń.

Skrzynie biegów AMT w różnych modelach aut noszą inną nazwę:

  • BMW - SMG (Sequential Manual Gearbox)
  • Peugot - 2Tronic
  • Citroen - Sensodrive
  • Opel - EasyTronic
  • Alfa Romeo 147 - SaleSpeed
  • Fiat - Dualogic
  • Volvo (Trucks) - Duonic i I-Shift

W skrzyniach AMT w standardzie jest funcja START/STOP
W pojazdach z automatycznymi skrzyniami biegów funkcja Start-Stop jest wyjątkowo łatwa w obsłudze. Wystarczy nacisnąć na pedał hamulca i gdy auto się zatrzyma, silnik automatycznie zostanie wyłączony. Ponowny rozruch następuje przy zwolnieniu pedału hamulca. Jest to z jednej strony bardzo wygodne dla kierowcy, który musi tylko dodawać gazu i hamować, jednak z drugiej - stanowi poważne wyzwanie dla konstruktorów, którzy musieli stworzyć bardziej dynamiczny i szybszy system rozruchu, ponieważ nie ma już tutaj czynności takich, jak wciśnięcie sprzęgła, wrzucenie biegu i zwolnienie sprzęgła. W tym celu konstruktorzy musieli zaadaptować działanie silnika elektrycznego oraz cichej i wydajniejszej mechaniki jednotorowej rozrusznika oraz systemu wtryskowego. Oprogramowanie sterujące zostało zmodyfikowane we współpracy z producentami pojazdów. Niezmienionymi elementami systemu pozostały m.in. czujnik akumulatora, przetwornica napięcia stałego oraz akumulator odporny na dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania.

opracowanie własne - prnd.pl 


W skrzyniach AMT w standardzie jest system KERS

Z grubsza idea KERS wygląda w ten sposób, że przy hamowaniu część wytrącanej energii napędza prądnicę, którą prawdopodobnie jest silnik elektryczny zamontowany np. w tylnej osi. Energia ta jest magazynowana w akumulatorze, a następnie oddawana, gdy auto zaczyna znów przyspieszać. Zobacz film:

Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, auto wytraca prędkość, a więc energię. Zadaniem systemu KERS jest przechwycenie wytracanej energii kinetycznej oraz zamiana jej w energię elektryczną. Podczas hamowania silniki elektryczne systemu działają jak prądnice. Zebrana energia wędruje do baterii, gdzie jest magazynowana. Specjalnym przyciskiem na kierownicy kierowca może w dowolnej chwili może uwolnić nagromadzoną energię, która daje zastrzyk dodatkowej mocy.

 opracowanie własne - prnd.pl

 

Oleje do automatycznych skrzyń biegow (ATF)
Automatyczne skrzynie biegów mają opinie bardziej awaryjnych od tradycyjnych-ręcznych ale wzięła się ona przeważnie z nieznajomości zasad serwisowania i użytkowania tej przekładni. Jednym z ważnych elementów mogących wydłużyć czas bezstresowej jazdy z taką skrzynią biegów jest właściwy dobór oleju do niej oraz terminowa jego wymiana. Jeżeli przekładnia ma działać długo i bezawaryjnie, to w większości modeli pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 60-100 tys. km, a każdej następne już co ok. 30-40 tys. km.

Prawidłowo dobrany olej ATF ma za zadanie:

  • smarowanie wszystkich elementów
  • odprowadzanie ciepła
  • wytwarzanie ciśnienia niezbędnego do sterowania skrzynią
  • chronienie przed korozją i zużyciem
  • tłumienie hałasu i drgań - eliminowanie poślizgów

Wybór oleju w pierwszej kolejności zależy od rodzaju automatycznej skrzyni w naszym aucie, z pośród których wyróżniamy:
AT - tradycyjna automatyczna skrzynia biegów
AMT i DCT - sekwencyjne skrzynie biegów
CVT - bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów o ciągłej zmianie przełożenia

Każda z tych przekładni ma inną charakterystykę i wymaga innego oleju, dedykowanego specjalnie dla niej, odpowiadającego specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Podstawową specyfikacją jakościową, używaną niemal jako synonim dla "oleju do automatycznej skrzyni biegów" jest Dexron - DX II, DX III, DX VI (General Motors). Innymi często spotykanymi specyfikacjami są Mercon (Ford) i ZF(Daimler Chrysler). Poza wymienionymi specyfikacjami możemy spotkać się, głównie w autoryzowanych serwisach, z olejami produkowanymi specjalnie przez i pod określonych producentów samochodów - na rynku pojawiają się jednak alternatywne oleje, które są z nimi zgodne i tańsze. Przykładem niech będzie Gulf Multi-Vehicle ATF, który jest między innymi zgodny z Audi G 052 025-A2/ G-052-162-A1, BMW (AE) LT 71141-ZF5/7045E (3 series) ETL-8072B (5 series), Ford FNR5, Honda ATF-Z1, Hyundai SP-II/SP-III, Mazda ATF-MIII/MV, Mitsubishi Diamond SP-II/SP-III, NIssan Matic (D, J, K, S), Subaru ATF-HP, Toyota T-III/T-IV, Volvo 97340/97341 i VW G 052 025-A2/ G 052-162-A1.

Całkowicie inny olej jest natomiast wymagany w przekładniach bezstopniowych CVT, które przenoszą napęd za pomocą stalowych łańcuchów lub pasków transmisyjnych. Oleje do tego typu oferowane do niedawna wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi marek, które wyposażyły swoje modele w ten rodzaj automatycznych skrzyń biegów (Nissan, Ford, Mercedes, BMW, Volkswagen, Audi, Mitsubishi, Suzuki, Fiat, Jeep oraz liczne quady i skutery) mają w nazwie skrót "CVT" i są już w ofercie wybranych producentów np:

  • Castrol Transmax A CVT
  • Fuchs Titan ATF CVT (MB 236.20, VW TL 521 80/G 052 180)
  • Gulf CVT Fluid (MB 236.20, Ford M2C928-A, BMW 83 22 0 136 375/83 22 0 429 154, VW TL 521 80/G 052 180)
  • Ravenol ATF CVT (MB 236.20, VW G 052 180)

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Australia Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Pomysł na biznes Myjnia ręczna
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.