1 2 3

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Skrzynia biegów VW AG4 (01M)

Dodano: 02 Sty 2013 o godz.15:45
skrzynia AG4 (01M)
skrzynia AG4 (01M)

Skrzynia 01M jest skrzynią 4-biegową, z 4 biegiem jako nadbiegiem dodatkowo wyposażona w sprzęgło konwertera. Skrzynia całkowicie kontrolowana elektronicznie. Jednostka sterująca ECU kontroluje przełożenia, złączanie/rozłączanie koszy sprzęgłowych oraz ciśnienie liniowe. Odpowiedzialne jest za to siedem elektrozaworów umieszczonych w sterowniku. Elektroniczne sygnały z różnych sensorów dostarczają informacje do ECU odnośnie prędkości auta, położenia przepustnicy, temperatury silnika, temperatury oleju w skrzyni, położenia biegów, prędkości turbiny konwertera oraz przeciążenia silnika. Jednostka sterująca wykorzystuje te informacje aby precyzyjnie określić moment przełożenia, otwarcia/zamknięcia elektrozaworów oraz określić wpływ ciśnienia oleju na załączanie się poszczególnych mechanizmów.

Jeżeli z jakiegoś powodu jednostka sterująca ECU zostanie uszkodzona lub wyłączona lub jeśli wykryje ona jakieś błędy na którymkolwiek z sensorów, to w takim przypadku wszystkie elektrozawory będą pozbawione zasilania, zostaną wyłączone i załączy się tryb awaryjny. W skrzyni 01M będzie działać tylko bieg 3.

 

Automatyczna skrzynia biegów VW AG4 (01M)

 

opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

 w producenta

 

 

Skrzynia montowana w samochodach:

  • Audi A3 (1997-05)
  • VW Cabrio (1995-01)
  • VW Beetle (1998-01)
  • VW Bora (1999-On)
  • VW Golf (1995-01)
  • VW GTI (1999-01)
  • VW Jetta (1995-01)
  • VW Passat (1995-97)
  • VW Polo (1997-On)
  • VW Vento (1997-On)

przełożenie biegów

1

2

3

4

R

2.714

1.551

1.000

0.679

2.111

 

opracowanie własne - prnd.pl

 

Olej

Do skrzyni biegów 01M zalecany olej musi być zgodny ze specyfikacją G052 162 A2.
Może to być Mobil ESSO ATF LT 71141.
Ilość oleju w skrzyni (sucha) ~ 5,3 litra
Ilość oleju na wymianę ~ 3 litra
Mechanizm różnicowy jest smarowany olejem ATF (Dexron III)

Załączanie poszczególnych koszy sprzęgłowych w danym położeniu biegów

BIEG

kosz

K1

kosz

K2

kosz

K3

hamulec

B1

hamulec

B2

hamulec

jednokierunkowy

sprzęgło

konwertera

P

        ON    

R

  ON   ON      

N

             

1

ON         HOLD *

2

ON       ON   *

3

ON   ON       *

4

    ON   ON   *

1

(manual)

ON     ON      

* - sprzęgło konwertera - w zależności od prędkości auta i położenia przepustnicy

opracowanie własne - prnd.pl

 

opracowanie własne - prnd.pl

 

Sterownik skrzyni biegów 01M wraz z umiejscowieniem elektrozaworów

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Sekwencja otwierania/zamykania elektrozaworów w sterowniku

BIEG

elektrozawór

EV1

elektrozawór

EV2

elektrozawór

EV3

elektrozwór

EV4 (TCC)

elektrozawór

EV5

elektrozawór

EV6 (EPC)

elektrozawór

EV7

P/N

ON     ON      ON***  

R

     ON    ON**  ON***  

1

     ON  ON*  ON**  ON***  

2

   ON ON   ON*  ON**  ON***  

3

       ON*  ON**  ON***  ON

4

 ON  ON    ON*  ON**  ON***  ON

 

 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

EV-1 - elektrozawór ten zasila kosz K-1 kiedy jest wyłączony i zasila hamulec B-1 kiedy jest włączony, na biegu P, N i 4

EV-2 - ten elektrozawór jest zasilany na biegu 2 i 4 żeby załączyć hamulec B-2

EV-3 - ten elektrozawór kontroluje kosz K-3

EV-4* - (TCC) ten elektrozawór załącza sprzęgło konwertera kiedy jest włączony i zależy od temperatury silnika, prędkości auta i położenia przepustnicy

EV-5** - ten elektrozawór jest włączany podczas każdej zmiany, obniża ciśnienie liniowe, daje sygnał aby dostarczyć olej do każdego sprzęgła w celu płynnej zmiany biegów. Po zmianie elektrozawór jest wyłączany

EV-6*** - (EPC) - ten elektrozawór kontroluje ciśnienie liniowe podczas każdego uruchomienia silnika. Jeżeli elektrozawór jest wyłączony ciśnienie osiąga poziom maksimum

EV-7 - ten elektrozawór kontroluje aplikowanie oleju do hamulca B-2, w celu zapewnienia płynnej zmiany biegu 4. Jest włączany chwilowo podczas zmiany 2-3

 

Najczęstsze problemy w skrzyni AG4 (01M) 

Dużo usterek w tej skrzyni jest w sterowniku (elektrozawory, tłoczki, sprężyny etc.)

Problem. Golf 3 TDI. Nie przełącza na 4 bieg. Inne biegi: 1 - rusza z normalną mocą, 2 - czuć lekkie zamulenie (jakby się delikatnie sprzęgło ślizgało), bieg 3 i tryb D - odczucie moco ślizgającego się sprzęgła przy ruszaniu, tryb R - normalnie. Po starcie rozpędza się normalnie. Biegi przełączają się bardzo płynnie. Redukcja też ok. Możliwe, że skrzynia nie trzyma ciśnienia. Można podłączyć do VAGa + Kup teraz żeby sprawdzić czy nie ma błędów. Wówczas może np pojawić się błąd czujnika prędkości skrzyni. Czylu mogła się wypiąć wtyczka na skrzyni, trzeba ją zamocować, skasować błąd i problem powinien zniknąć.

Auto rusza do przodu z opóźnieniem. Stojąc na wzniesieniu stacza się. Na biegu R wszystko w porządku. Po wprowadzeniu auta w tryb awaryjny auto zachowuje się normlanie. W tym wypadku można spróbować wymienić sterownik. Jeśli to nie pomoże, to można sprawdzić czy coś nie pękło wewnątrz skrzyni odpowiadającego za biegi do przodu. Samochód może też nie trzymać ciśnienia. Mimo, że na R jest ok, to uszkodzenie mogło wystąpić na innym koszu. W najgorszym wypadku trzeba będzie rozebrać skrzynię i sprawdzić co jest nie tak.

Występuje gaszenie silnika. Pojazd na biegu D gaśnie, gaśnie również przy dojeżdżaniu np. do świateł. Problemem najprawdopodobniej jest zacinający się elektrozawór Boost Sleeve. Należałoby go wówczas wymienić.

Brak biegu 4. Nie wrzuca biegu 4. Przyczyną tej usterki jest najprawdopodobniej uszkodzony czujnik obrotów.

Brak pełzania. Żeby ruszyć trzeba dodać gazu. Tu winą najprawdopodobniej jest kosz forward. Należałoby go wymienić (tj. pistony, uszczelnienie etc.)

Drgania na 3 i 4 biegu. Tu najprawdopodobniej przyczyną jest uszodzone sprzęgło konwertera.

Twardo zmienia na 3 bieg. Trzeba zaprogramować skrzynię na nowo. tj. dostosować pedał gazu do skrzyni.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Myjnia ręczna Pomysł na biznes Australia
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.